Kravmärkt Yrkesroll
VI KVALITETSSÄKRAR KOMPETENS
VI KVALITETSSÄKRAR KOMPETENS
Här kan du läsa om våra sex yrkeskrav som lägger grunden för kompetensbedömning, validering och lärande inom Kravmärkt Yrkesroll.
Yrkeskraven beskriver de olika kompetensområdena för medarbetare inom vård och omsorg. De går sedan att bryta ner i lärandemoduler med kriterier och läranderesultat.
Lärandemodulerna beskrivs under respektive yrkeskrav (till vänster). Varje modul innehåller kriterier som beskriver vilka konkreta kunskaper en medarbetare ska ha för att uppfylla yrkeskravet. Totalt rör det sig om cirka 200 kriterier.
Kriterierna är i sin tur kopplade till läranderesultat. Syftet med läranderesultat är att det ska gå att mäta om en kompetensutvecklingsinsats har lett till ett faktiskt lärande som kommer att ge resultat i det direkta omsorgsarbetet.
Resultat av kompetenskartläggning och lärande dokumenteras noggrant, vilket innebär att såväl medarbetare som chef får en mycket tydlig bild av var det finns behov av kompetensutveckling.
Yrkeskraven härstammar direkt från omsorgens verklighet. De har tagits fram i en mycket grundlig process där erfarenhet och vetenskaplighet har fått gå hand i hand.
Arbetet med att ta fram yrkeskraven gjordes inom ramen för projekt Modellarbetsplatser (2003-2005).
Insamlande av berättelser
130 undersköterskor och vårdbiträden utbildas under tre dagar och förses med berättarmanualer. Där beskriver de sitt arbete, både rutinaktiviteter och avvikande händelser. Resultatet blir en djup och innehållsrik beskrivning av kärnan i omsorgsarbetet.
Vetenskaplig analys
Projektledningen analyserar materialet med hjälp av väl etablerade forskningsmetoder:
Materialet delas på så sätt in i huvudområden och delområden som beskriver vad en medarbetare måste kunna i en given situation. Områdena diskuteras och förankras kontinuerligt med ett nätverk bestående av enhetschefer och medarbetare. Resultatet blir de sex yrkeskrav som idag är stommen i Kravmärkt Yrkesroll.