Här kan du läsa om våra sex yrkeskrav som lägger grunden för kompetensbedömning, validering och lärande inom Kravmärkt Yrkesroll.
Lärandemodulerna beskrivs under respektive yrkeskrav. Varje modul innehåller kriterier som beskriver vilka konkreta kunskaper en medarbetare ska ha för att uppfylla yrkeskravet. Totalt rör det sig om cirka 200 kriterier.
Kriterierna är i sin tur kopplade till läranderesultat. Syftet med läranderesultat är att det ska gå att mäta om en kompetensutvecklingsinsats har lett till ett faktiskt lärande som kommer att ge resultat i det direkta omsorgsarbetet.
Arbetet med att ta fram yrkeskraven gjordes inom ramen för projektet Modellarbetsplatser (2003-2005).
Insamlande av berättelser
130 undersköterskor och vårdbiträden utbildades under tre dagar och försågs med berättarmanualer. Där beskrev de sitt arbete, både rutinaktiviteter och avvikande händelser. Resultatet blev en djup och innehållsrik beskrivning av kärnan i omsorgsarbetet.
Vetenskaplig analys
Projektledningen analyserade materialet med hjälp av väl etablerade forskningsmetoder från den perioden:
Materialet delades på så sätt in i huvudområden och delområden som beskrev vad en medarbetare måste kunna i en given situation. Områdena diskuterades och förankrades kontinuerligt med ett nätverk bestående av enhetschefer och medarbetare. Resultatet blev de sex yrkeskrav som idag är stommen i Kravmärkt Yrkesroll.